martes, 3 de junio de 2014

ACTIVITAT 10



REFLEXIÓ SOBRE EL PERÍODE D’ADAPTACIÓ. 

      Perquè és un dels moments crucials i estratègics?
       Perquè s’inverteixen una gran quantitat d’energies?
       Podem establir regles de funcionament per a aquest període?
       Què és allò que no hauríem de fer mai?

El període d’adaptació és un moment crucial i estratègic perquè és el moment del traspàs de vincles afectius de la família, el primer context on viu l’infant i l’escola, un nou context on els nens han d’aprendre a viure i conviure, amb nous adults, amb altres infants i en un espai nou per ells. 

 És un moment  delicat perquè interfereix en l’estructura de vincle que s’ha establert entre l’infant i els seus pares i aquest traspàs del vincle és importantíssim per l’infant, l’hem de situar al nivell de les necessitats bàsiques igual que l’alimentació, la higiene i el descans. La separació de l’infant dels seus adults de referència ha de ser una conquesta de l’infant, i no una acceptació d’un fet que li imposem els adults.

L’adaptació no consisteix en «acceptar» uns nous espais, sinó en «acceptar» l’absència de l’adult de referència. Els vincles afectius donen seguretat, confiança etc. i és molt important per a que els nens no es sentin abandonats pels seus pares sinó que els han deixat en un lloc segur, i amb persones que estaran pendents d’ells en tot moment.

Per a mi és tant important el període d’adaptació a l’escoleta com a l’escola, encara que els infants hagin anat a l’escoleta primer.
S’inverteix una gran quantitat d’energia tant pels pares com per l’escola perquè l’entrada en l’escola suposa un canvi en les seves rutines, els seus espais i les seves relacions. A partir d’aquesta entrada, l’infant haurà d’adaptar-se al ritme dels adults. Per tant aquesta adaptació a altres ritmes, relacions i vincles necessitarà d’un temps i de molta energia per tal que es superi amb èxit aquest període. 

No necessàriament s’han d’establir unes regles per dur a terme aquest període d’adaptació però si hem de ser conscients que ha d’haver una organització a l’escola i una bona relació família-escola per que tots dos tenen una cosa en comú: el benestar del nens. I aquí és on com a futura mestra penso que hem de tenir una implicació màxima ja que el tutor l’encarregat del grup i es vincula i aquest vincle és respectat i recíproc, és la persona que ha de saber tot el que passa a la seva aula, ha de tenir una mirada perifèrica i ha de treballar de manera global. 

Allò que no hauríem de fer mai és, tal i com vaig descriure la l’entrada de la setmana passada, http://segoncurspatriciaborras.blogspot.com.es/2014/05/activitat-9.html  seria mostrar inseguretat davant dels pares, prendre decisions sense consultar-ho amb els companys o amb les famílies, llevar importància a aquest període d’adaptació que considero importantíssim sobre tot pel traspàs de vincles afectius, ja que els infants en aquestes edats han de sentir l’afecció per poder desenvolupar-se millor. 

El semestre passat vàrem veure a l’assignatura d’Estratègies d’intervenció educativa com fan el període d’adaptació a les escoles de Menorca. Tal i com vam veure crec que és un dels millors que es donen a les nostres escoles. Les passes a seguir són les següents: s’informa als pares en el moment de d’inscripció, hauran d’assistir amb els seus fills al voltant de 8 o 10 dies i que es situaran prop de la porta delimitats per una ratlla vermella que no poden traspassar però que tenen contacte visual amb els infants. Els infants si que poden acudir a ells si es senten mal. 

Així es farà durant les primeres dies per desprès l’adult anar sortint d’aquest espai poc a poc quan l’infant es vagui adaptant.
Penso que es un bon exemple de com organitzar aquest període d’adaptació com si fos una conquesta per als nens i no una amenaça. 


Aquí us deixo una ponència de Vicenç Arnaiz Sancho, que és promotor del període d’adaptació del qual us parlava més amunt. No parla exclusivament del d’aquest període però parla molt clarament de l’educació, tal i com es concebuda en l’actualitat i referències socioculturals en la qual es desenvolupa i d’alguns temes més que he trobat molt interesant. 


 

No hay comentarios:

Publicar un comentario